17. rész
Â
KĂ©t lĂ©pcsĆhĂĄzon futott ĂĄt, hogy a nĂ©gyes fĆfolyosĂłhoz Ă©rkezzen.
â A fenĂ©be! â lihegte, amikor kĂ©nytelen volt leĂĄllni nĂ©hĂĄny mĂĄsodpercre, hogy kifĂșjja magĂĄt. â Ez valami vicc. Ez az egĂ©sz egy vicc.
â GyerĂŒnk, gyerĂŒnk! â futott el mellette egy nĆ szĂ©lvĂ©sz tempĂłban. TornacipĆ volt a lĂĄbĂĄn.
â Ăgy könnyƱ â fujtatott nagyot Prudencia, Ă©s rĂĄvette magĂĄt Ășjra a futĂĄsra.
SzĂĄmolta a folyosĂłkat. A nĆt nem Ă©rte utol, de a tempĂłja megmaradt. Az ötödik Ă©s a hatodik között hatalmas volt a tĂĄvolsĂĄg. Le sem lassĂtott, Ășgy kanyarodott be a hatoson, Ă©s egĂ©szen az negyedik oldalfolyosĂł magassĂĄgĂĄig bĂrta a tempĂłt, aztĂĄn Ă©rezte, hogy lĂĄbĂĄbĂłl kifogy az erĆ Ă©s tĂŒdeje nem bĂrja tovĂĄbb a feszĂtett munkĂĄt. Izzadva gyalogolt tovĂĄbb, de a hetedik mellĂ©kfolyosĂł csak nem akart felbukkanni.
â Ezt nem hiszem el â ĂĄllt meg egy pillanatra zihĂĄlva. â Ezt Ăgy nem lehet â mondta, majd megfogalmazĂłdott benne a gondolat, hogy viszont mĂĄshogy sem lehet, hiszen mindig az van, ami van Ă©s mindig az nincs, ami nincs egy öreg klasszikus szavai szerint.
Sietve indult el Ășjra. A futĂĄst feladta. RĂ©gen volt mĂĄr, hogy ennyit loholt volna, a test pedig kĂ©nyelmes egy jĂłszĂĄg. VĂ©gĂŒl jobbkĂ©zre meglĂĄtta a hetes folyosĂłt. MegszaporĂĄzta a lĂ©pteit. Amikor vĂ©gre odaĂ©rt, örömmel vette Ă©szre, hogy az aprĂłcska kis ĂĄtjĂĄrĂł alig pĂĄr mĂ©ter hosszĂș, melybĆl kĂ©t terem nyĂlik egymĂĄssal szemben. MegĂĄllt az ajtĂłk elĆtt. Az egyik mögĂŒl ricsaj szĂŒremkedett ki, Ă©s ez mosolyra kĂ©sztetette. Mindegy, hogy milyen iskolĂĄrĂłl beszĂ©lĂŒnk, egy osztĂĄly mindig is osztĂĄly marad.
Felpillantott az ajtó fölötti olcsó mƱanyag óråra. 08.01. Ilyen tåvolsåghoz képest ez közel åll a csodåhoz. Nagyot sóhajtva nyomta le a kilincset.
A terem nagy volt. Sokkal nagyobb, mint egy normĂĄlis osztĂĄlyterem. Ablakai egy Ășjabb â ki tudja melyik â sportpĂĄlyĂĄra nyĂltak, ahol fiatalok Ă©ppen serĂ©nyen kĂ©zi fƱtilĂłkat toltak maguk elĆtt. PĂĄlya menedzserek. A padok körĂŒl diĂĄkok tömege ricsajozott. Prudencia az asztalhoz ment, Ă©s letette fekete filcekkel teli zacskĂłjĂĄt Ă©s a matematika könyvet. Az elsĆ padoknĂĄl tartĂłzkodĂł diĂĄkok felfigyeltek a jövevĂ©nyre Ă©s elcsendesedtek, de a többsĂ©g tovĂĄbb Ă©lte tanĂłra elĆtti Ă©letĂ©t.
â JĂł reggelt! â kiĂĄltotta el magĂĄt Prudencia.
A teremben csend lett.
â Maga az Ășj matektanĂĄr? â kĂ©rdezte egy vörös hajĂș fiĂș. NagyjĂĄbĂłl tizedikes lehetett.
â Igen â bĂłlintott Prudencia.
â KĂĄr.
â Az jĂł. MĂĄr egy ideje nem tanulunk matekot â jegyezte meg egy hosszĂșhajĂł tĂșlzottan is vĂ©konyka lĂĄny.
â De tanultunk. A Karolina tanĂĄrnĆ matektanĂĄr volt, Ă©s nĂ©ha hozzĂĄnk is jött â jegyezte meg egy lĂĄny kĂ©t paddal tĂĄvolabb.
â A Karolina tanĂĄrnĆ egy hĂŒlye p* volt â mondta a vörös hajĂș fĂș.
â Ăgy nem beszĂ©lhetsz egy tanĂĄrrĂłl â szigorĂtotta meg szavait Prudencia.
â Ăgy beszĂ©lek, ahogy akarok â vĂĄgott vissza a vörös.
â HĂĄt azĂ©rt majd ezt meglĂĄtjuk.
â HĂĄt lĂĄssuk meg!
Prudencia egyetlen pillanatra mĂ©rlegelte a lehetĆsĂ©get, hogy tovĂĄbb vigye a vitĂĄt, de aztĂĄn Ășgy döntött, hogy az elsĆ Ăłra elsĆ percĂ©ben ez nem feltĂ©tlenĂŒl a legjobb stratĂ©gia.
â Ăljetek le! â kiĂĄltotta el magĂĄt azon a hangon, ami hosszĂș Ă©vek Ăłta a mƱködött minden tanteremben. A zaj azonnal csendesedett, Ă©s ez megnyugvĂĄssal töltötte el. MĂ©g mƱködnek az eszközök. Oliver biztosan jobban teremt rendet. A fĂ©rfi tekintĂ©ly alapĂ©rtelmezetten biztosĂt elĆnyt az osztĂĄlytermekben. Az ösztön mĂ©g mindig ösztön. Ezt minden nĆnek el kell fogani. De a rutin azĂ©rt sok tesztoszteront pĂłtolhat. A diĂĄkok helyet foglaltak, Prudencia vĂ©gre rĂĄlĂĄtott az osztĂĄlyra, mely rĂ©misztĆen nĂ©pesnek tƱnt.
â HĂĄnyan vagytok?
â Negyvenkilencen, tanĂĄrnĆ. Ăs a Robi, de az soha nincs itt â vĂĄlaszolta egy szĆke, aprĂłcska lĂĄny a mĂĄsodik sorbĂłl.
â Mert edzĂ©sen van â jegyezte meg egy fiĂș közvetlen mellette.
â AttĂłl mĂ©g tanulhatna.
â Az edzĂ©s fontosabb!
â Persze.
â Persze!
â Ăllj! â akasztotta meg a vitĂĄt Prudencia. â Ti sport osztĂĄly vagytok?
â Meg szakik is, összevonva â vĂĄlaszolta hĂĄtulrĂłl egy hĂłrihorgas kamasz.
â Ărtem. Ăs hĂĄnyadik osztĂĄlyba jĂĄrtok?
â TĂz.
â Tizenegy.
â Kilenc.
ZĂĄporoztak a szĂĄmok.
â Nem egy Ă©vfolyam? â tĂĄgult nagyra Prudencia szeme.
â Nem. Az a csipszar hĂĄtul hetedikes â mutatott az osztĂĄlyterem hĂĄtsĂł traktusa felĂ© a vörös hajĂș srĂĄc.
â Kicsoda?
â Ăn, Ă©s nem vagyok csipszar â ĂĄllt fel egy valĂłszĂnƱtlenĂŒl aprĂłcska fiĂș az utolsĂł padbĂłl. Eddig nem is lĂĄtszott ki az Ćt takarĂł kamaszok hĂĄta mögĂŒl.
â De csipszar vagy â zĂĄrta le a vitĂĄt a vörös. â Vagy kapsz egy frĂĄszt.
â Ăllj! Itt senki nem ad frĂĄszt senkinek â emelte meg hangjĂĄt Prudencia, Ă©s arra gondolt, hogy âmaximum Ă©nâ, de ez bƱnös gondolat volt, Ă©s Ăgy elhessegette. â Nem akarsz elĆre ĂŒlni? â kĂ©rdezte a fiĂșcskĂĄtĂłl.
â Minek? â kĂ©rdezte egy zsĂroshajĂș, karikĂĄsszemƱ fiĂș a terem szĂ©lĂ©rĆl.
â Mert alacsony, Ă©s jĂł lenne, ha lĂĄtnĂĄ, amit a tĂĄblĂĄra Ărok.
â A tanĂĄrnĆ Ărni fog a tĂĄblĂĄra?
â Igen.
â Ăs mit?
â SzĂĄmokat.
Az osztålyon meglepetés hangjai keltek éltre.
â SzĂĄmokat? Minek? â kĂ©rdezte a vörös.
â Hogy megoldjunk a pĂ©ldĂĄkat. Hoztam egy pĂĄrat.
â PĂ©ldĂĄkat?
â PĂ©ldĂĄkat. Vagy nem matematika ĂłrĂĄtok van?
â De igen, csak azt hittem, hogy a tanĂĄrnĆ hagy minket jĂĄtszani. HelyettesĂ, nem?
â De igen.
â Ăs Ă©rt a matekhoz?
Prudencia szĂĄjĂĄn kikĂvĂĄnkozott egy hatĂĄrozott nem, de visszafogta magĂĄt. Ć tanĂtani jött, nem felĂŒgyelni. Ha van tanĂĄr Ă©s van tantĂĄrgy, akkor lesz tanĂtĂĄs is. TalĂĄn nem olyan jĂł, mint egy szakos tanĂĄr esetĂ©ben, de valami lesz, ha addig Ă©lnek is.
â Amennyire kell, Ă©rtek hozzĂĄ.
â Akkor nem jĂĄtszunk?
â Most tanĂłra van. Azon tanulni kell, nemdebĂĄr?
â A tanĂĄrnĆ tanĂtani fog? â kĂ©rdezte hĂĄtulrĂłl egy fiĂș.
â Igen. Ez a szĂĄndĂ©kom. BĂĄr nem vagyok matematika tanĂĄr, de attĂłl mĂ©g gondolkodhatunk közösen.
â Gondolkodni? â nevetett fel a vörös, Ă©s a legtöbb kamasz vele röhögött.
â Gondolkodni. ElĂ©g hasznos dolog. Sokat segĂthet az Ă©letben!
â SegĂt fĂŒvet nyĂrni? â kĂ©rdezte a vörös egyik barĂĄtja.
â FĂŒvet nyĂrni?
â Ja. Ăn szaki vagyok. Ha mĂĄzlim van, felvesznek pĂĄlyamenedzsernek.
â Ăs? Akkor mĂĄr nem kell gondolkodni?
â MiĂ©rt, kell? Mert ha nem, akkor inkĂĄbb jĂĄtszanĂĄnk a haverokkal.
â Ăn tanulni akarok â tette fel a kezĂ©t egy lĂĄny.
NĂ©hĂĄnyan csatlakoztak hozzĂĄ.
â StrĂ©berek â vakkantotta a vörös.
â Nem azok â vĂĄgott közbe Prudencia. â Tanulni jĂł dolog. Okosodni jĂł dolog.
â Merâ?
â Mert attĂłl szĂnesebb lesz a vilĂĄg. Több lehetĆsĂ©g nyĂlik meg elĆttetek. Ha tanulsz, akkor több mindent Ă©rtesz meg a környezetedbĆl, Ă©s ez izgalmassĂĄ teheti az Ă©letet. A matematika pedig az Ă©let egyik alapvetĆ eszköze arra, hogy a sajĂĄtos, izgalmas rendszerĂ©vel Ă©rthetĆbbĂ© Ă©s hasznĂĄlhatĂłbbĂĄ tegye a vilĂĄgot.
â MarhasĂĄg â legyintett a vörös. â A kĂ©tszerkettĆtĆl mĂ©g nem tudok jobban futni. Pedig ha nem vesznek be a csapatbaâŠ
â Soha nem jutsz be a csapatba â vihogott egy lĂĄny.
â KussoljĂĄl! â hördĂŒlt fel sebzett vadkĂ©nt a vörös.
â Mert bĂ©na vagy!
A fiĂș összeszorĂtott ököllel ĂĄllt fel a szĂ©kĂ©bĆl.
â Ezt most hagyjĂĄtok abba! â kiĂĄltott Prudencia.
â Maga ne mondja meg, hogy mit csinĂĄljak!
â De megmondom, mert Ă©n vagyok a tanĂĄr.
â Na, bumm! Hogy össze ne szarjam magam.
â Mit mondtĂĄl?
â Azt hogy, leszarom, ki maga. Nekem ne dirigĂĄljon, mert beperlem.
Prudencia kitĂĄtotta a szĂĄjĂĄt, aztĂĄn Ășjra becsukta. Ereiben lĂŒktetett a vĂ©r, halantĂ©ka dobolt.
â Hogy hĂvnak, fiam?
â Kevinnek.
â Kevin. KĂ©rlek, ĂŒlj le â mondta Prudencia visszafogott hangon. Minden erejĂ©re szĂŒksĂ©ge volt, hogy visszafogja magĂĄt, de a kĂsĂ©rlet sikeresnek tƱnt.
A fiĂș visszaĂŒlt. Prudencia nagyot nyelt Ă©s tĂzig szĂĄmolt, majd folytatta:
â Gyerekek! Most matematika Ăłra lesz.
â Akkor nem jĂĄtszunk? â kĂ©rdezte valaki csalĂłdottan hĂĄtulrĂłl.
â Nem. Tanulunk.
â KĂĄr!
â KĂĄr, nem kĂĄr, akkor is tanulni fogunk. Ez egy iskola, ahol a diĂĄkok tanulnak, a tanĂĄrok pedig tanĂtanak.
â KĂĄr, hogy nem kaszinĂł â jegyezte meg a zsĂroshajĂș.
Többen felnevettek.
â KaszinĂł? Azt ugye tudjĂĄtok, hogy egy kaszinĂłban elkĂ©pesztĆ mĂłdon kell tudni összeadni, szorozni Ă©s osztani?
â A pĂ©nzt, amit nyerek? â kĂ©rdezte a vörös.
â Nem. A krupiĂ©knak.
â Krumpli? Az a paraszt, nem? â nyihogott fel egy lĂĄny.
â Te vagy a paraszt â jegyezte meg a vörös.
Erre még nagyobb röhögés jött vålaszul.
Prudencia becsukta a szemĂ©t Ă©s vĂĄrt. FejĂ©ben a kĂ©tsĂ©gbeesĂ©s Ă©s remĂ©nytelensĂ©g harcolt egymĂĄssal az elsĆ helyĂ©rt. Akkor sem, sĂșgta maga elĂ©.
â Na! â emelte meg a hangjĂĄt, Ă©s felvette az asztalra tett könyvet. â Akkor kezdjĂŒk el szĂ©pen. Hol tartotok a tananyagban?
â Egyszer mĂĄr vettĂŒk a törteket.
â A Karolina tanĂĄrnĆvel az egyenleteket vettĂŒk.
â SzĂĄzalĂ©kszĂĄmĂtĂĄs â kiĂĄltotta be valaki hĂĄtulrĂłl.
â Ăn nem Ă©rtem a törteket â jegyezte meg egy kisfiĂș az elsĆ sorban.
â Mert csipszar vagy te is â nevetett fel Kevin.
â Ăn tudok összeadni!
â Ăn nem Ă©rtem az egĂ©szet.
Prudencia hagyta, hogy elĂ©rjĂ©k a szavak, Ă©s tudta, hogy ezzel az ĂłrĂĄval nagy valĂłszĂnƱsĂ©ggel itt vĂ©get is Ă©rt a 23-as iskolĂĄban befutott tĂz perces karrierje.
â A tanĂĄrnĆ rosszul van? â kĂ©rdezte a szĆke lĂĄny.
â Nem â rĂĄzta meg fejĂ©t Prudencia. â Csak gondolkodom.
â Ne csinĂĄlja, tanĂĄrnĆ, az fĂĄrasztĂł â jegyezte meg a zsĂroshajĂș. â Mi se szoktunk, Ă©s tessĂ©k, milyen jĂłl megvagyunk!
â Te hĂŒlye vagy! â visĂtott fel egy lĂĄny, Ă©s fĂĄjdalmas arccal kezdte masszĂrozni felkarjĂĄt. A mellette ĂŒlĆ fiĂș kajĂĄnul vigyorgott rĂĄ.
â Csendet! â kiĂĄltott fel Ășjra Prudencia, Ă©s ez hatott. â Ălljon fel mindenki!
â Mi van? â kĂ©rdezte Kevin.
â Azt mondtam, hogy ĂĄlljon fel mindenki.
A diåkok többsége engedelmeskedett.
â Mondom, mindenki â nĂ©zett Prudencia azokra, akinek eszĂŒk ĂĄgĂĄban sem volt megmozdulni.
â Be fogjuk perelni, ha ugrĂĄltat â mondta Kevin. â Azt csak az edzĆ teheti.
â Akkor is ĂĄlljatok fel!
NĂ©hĂĄny kelletlen mozdulat utĂĄn a teremben vĂ©gĂŒl mindenki ĂĄllt.
â Rendben. Most pedig menjen hĂĄtra az, aki nem szeretne tanulni.
â Ăs aki akar? â kĂ©rdezte a szĆke lĂĄny. â Ăn Ă©rettsĂ©gizni akarok.
â Aki tanulni akar, az maradjon itt az elsĆ sorokban.
â Na vĂ©gre! â vigyorodott el Kevin, Ă©s nagy lĂ©ptekkel elindult a hĂĄtsĂł padok felĂ©. A fĂ©l osztĂĄly követte. PĂĄr perc alatt ĂĄtrendezĆdött a terem. ElĆl fĆkĂ©nt kisebbek ĂŒltek, de akadt nĂ©hĂĄny kamasz is a padokban.
â Rendben, szĂłval ti vagytok azok, akiket Ă©rdekel a matematika â mosolygott rĂĄjuk Prudencia. Hevesen vert a szĂve. TriĂĄzs. Soha nem gondolta volna, hogy eljut egyszer a triĂĄzsig. A fogalmat nĂ©hĂĄny Ă©ve egy ĂŒveg bor mellett emlĂtettĂ©k elĆször. JĂłl emlĂ©kezett a pillanatra, amikor a harmadik kör utĂĄn kibökte a szĂłt egy idĆsebb kollĂ©gĂĄja. Pollynak hĂvtĂĄk Ă©s biolĂłgiatanĂĄr volt.
â LĂĄnyom, ha nincs mĂĄs eszköz, akkor be kell vetni a triĂĄzst â mondta komoly arccal.
â Aha. Rosszul hangzik. Mi is az? â nevetett fel Diana, Prudencia azĂłta mĂĄr kiugrott kollĂ©gĂĄja.
â TriĂĄzs. Orvosi fogalom. A betegek gyors osztĂĄlyozĂĄsi rendszere. Nem igaz, hogy nem ismeritek.
â Ăn felvĂĄllalom, hogy tudatlan vagyok â jelentkezett Prudencia.
â JĂł, akkor Ă©n is â csatlakozott hozzĂĄ Diana.
Nevettek.
â A tirĂĄzs egy osztĂĄlyozĂĄsi rendszer. Ha katasztrĂłfa van, vagy hĂĄborĂș, vagy bĂĄrmilyen esemĂ©ny, ami tömeges sĂ©rĂŒlttel jĂĄr, a triĂĄzst alkalmazzĂĄk arra, hogy osztĂĄlyozzĂĄk a sĂ©rĂŒlteket az ellĂĄtĂĄs sĂŒrgĆssĂ©ge szerint. Ăt szintje van. Az azonnali beavatkozĂĄst igĂ©nylĆk, a magas beavatkozĂĄst igĂ©nylĆk, a sĂŒrgĆs, de nem azonnali esetek, a nem sĂŒrgĆs esetek Ă©s a rĂĄĂ©rĆ esetek. Ez hĂĄborĂșban leegyszerƱsödik hĂĄrom csoportra. Az elsĆk a menthetetlenek, a mĂĄsodik, akikkel törĆdni kell, mert egyĂ©bkĂ©nt meghalnĂĄnak, harmadikba pedig azok tartoznak, akikkel nem kell sokat veszĆdni. ĂrthetĆ lĂĄnyok?
â De azĂ©rt ez durva â kortyolt bele az italĂĄba Diana. â A tanteremben nincs ilyen. Ott mindenki menthetĆ.
â Ha vĂ©szhelyzet van, akkor nem â rĂĄzta meg fejĂ©t Polly. â Amikor azonnal Ă©s kevĂ©s erĆforrĂĄsbĂłl kell cselekedni, amikor nincs idĆd, erĆd, lehetĆsĂ©ged arra, hogy mindenkit ments, akkor triĂĄzsolni kell. SajnĂĄlom. Ez a katasztrĂłfĂĄk rendje.
TovĂĄbb iszogattak Ă©s Prudencia elhatĂĄrozta, hogy Ć soha nem gondolkodik majd Ăgy. Soha. Mert az iskola nem harctĂ©r.
â Ăs lesz hĂĄzi is? â zökkentette ki az emlĂ©keibĆl PrudenciĂĄt a csipszar. Megborzongott attĂłl, hogy ez a szĂł jutott eszĂ©be, de az Ă©let mĂĄr csak ilyen. A cĂmkĂ©k ragadĂłsak.
â Hogy hĂvnak, Ă©desem? â hajolt le a fiĂșcskĂĄhoz Prudencia.
â Miksa, de a többiek csipszarnakâŠ
â A Miksa pont jĂł nĂ©v. Volt egy ilyen kirĂĄly is. Ausztriai Miksa. Ăs volt egy mĂĄsik is. Egy mexikĂłi csĂĄszĂĄr. SzĂłval jĂł kis nĂ©v az â Miksa csodĂĄlkozva bĂłlintott egyet. â Ăs hogy a kĂ©rdĂ©sedre is vĂĄlaszoljak, lesz hĂĄzi.
â Meg mĂ©g a francot! â kiĂĄltotta elĆre valaki a terem hĂĄtsĂł traktusĂĄbĂłl. â BepereljĂŒk a tanĂĄrnĆt.
â A hĂĄzi â egyenesedett fel Prudencia â fakultatĂv.
â Az mi?
â Nem kötelezĆ. Az csinĂĄlja meg, akinek kedve van hozzĂĄ.
â LĂșzerek â kiĂĄltotta Kevin.
â AnyĂĄd a lĂșzer â fordult hĂĄtra a szĆke lĂĄny.
â A te anyĂĄd az. KĂ©rsz egy pofont?
â Csend! â csattant fel Ășjra Prudencia parancsolĂł hangja. â Nincs hĂĄzi. Vagyis csak annak van, aki kĂ©ri. Akit nem Ă©rdekel az egĂ©sz, az hĂĄtul csinĂĄljon, amit akarâŠ
â MĂ©g jĂł.
â ⊠csak arra kĂ©rem, hogy halkan csinĂĄlja, Ă©s ne zavarja azokat, akik elĆl tanulni akarnak. BeszĂ©lhet, de csak suttogva! Ez Ăgy Ă©rthetĆ?
â Mint a vakablak.
â Helyes. Ăs ha vannak olyanok hĂĄtul, akik mĂ©giscsak Ășgy döntenek, hogy elĆl jobb dolguk lenne, hogy egy kis Ă©szt is fel akarnak szedni kosz helyett a tanteremben, azok kĂ©rdezĂ©s nĂ©lkĂŒl bĂĄrmikor elĆre jöhetnek. SzĂvesen lĂĄtjuk Ćket â dörgött Prudencia hangja a teremben.
Csend lett.
â Akkor most szabadfoglalkozĂĄs? â kĂ©rdezte a zsĂroshajĂș.
â Igen. Aki nem akar, az ne tanuljon. Senkit sem tudok megmenteni, aki nem akar megmenekĂŒlni.
LegszĂvesebben sikĂtott volna. GyƱlölte magĂĄt. GyƱlölte a szavakat, amiket kiejtett a szĂĄjĂĄn. Vajon Ăgy Ă©reznek a harctĂ©ri orvosok is, akik tudjĂĄk, hogy ĂtĂ©letĂŒkkel halĂĄlba kĂŒldenek normĂĄlis esetben akĂĄr megmenthetĆ embereket? Vajon nekik is vĂ©rzik a szĂvĂŒk, vagy idĆvel lekopik az Ă©rzĂ©s? Most Ășgy vĂ©lte, hogy nem. Hogy soha nem mĂșlhat el a fĂĄjdalom, amikor pusztulĂĄsra ĂtĂ©lnek valakit, akiben mĂ©g van lehetĆsĂ©g. ElmĂșlni nem mĂșlhat. TalĂĄn Ă©rzĂ©ketlennĂ© vĂĄlhat. Vagy megszokottĂĄ. De attĂłl mĂ©g fĂĄj.
â Nos? Akkor egyeztessĂŒk ĂłrĂĄinkat Ă©s talĂĄljuk ki, hogy mi az, amit mindenki szĂvesen megtanulna.
Ătletek szĂĄlltak felĂ©, miközben fogalma sem volt arrĂłl, hogy mit tesz Ă©s hogy azt jĂłl teszi-e. Nem orvos volt a harctĂ©ren, hanem egy kezdĆ nĆvĂ©r, akitĆl most sebĂ©szi bravĂșrokat vĂĄrnak el. Akkor sem adhatja fel. Ha minden kötĂ©l szakad, itt ma akkor is matematika oktatĂĄs lesz.
VĂ©gĂŒl megĂĄllapodtak a törtekben.
Prudencia összeszedte minden tudĂĄsĂĄt, Ă©s nekikezdett. Gerince mentĂ©n aprĂł csermelyekben folyt le az izzadsĂĄg. Ezt bezzeg soha egyetlen diĂĄk sem tudja. Nem lĂĄtjĂĄk, nem Ă©rzik a tanĂĄr fĂ©lelmĂ©t, aggĂłdalmĂĄt, kĂ©tsĂ©gbeesĂ©sĂ©t. Semmit nem lĂĄtnak belĆle, csupĂĄn egy embert akire figyelniĂŒk kell. RĂ©gebben mĂ©g legalĂĄbb ott volt az a kis âkellâ szĂł. De itt mĂĄr nincs. Itt mĂĄr csak egy ember ĂĄll, akin akĂĄr ĂĄt is lehet nĂ©zni, mindegy, hogy mennyire izzad. Nem szĂĄmĂt. Csak egy kopott eszköz, egy lassankĂ©nt elhasznĂĄlĂłdĂł bĂștordarab.
KevinĂ©k hĂĄtul beszĂ©lgetni kezdtek. MĂ©g nem voltak tĂșl hangosak.
â FigyelĂŒnk â szĂłlalt meg a tĂșlzottan vĂ©konyka lĂĄny.
Prudencia nagy levegĆt vett. Igen. ĂrtĂŒk mĂ©g Ă©rdemes izzadni. Csak Ă©rtĂŒk. MĂ©g akkor is, ha verĂtĂ©ket Ćk sem lĂĄtjĂĄk.
â Redben van. Törtek. Akkor vegyĂŒnk egy almĂĄtâŠ
(folyt. köv.)