48. rész

KilĂ©pett a folyosĂłra. NĂ©hĂĄny hosszĂș mĂĄsodpercig vĂĄgyakozva nĂ©zte a katalĂłgusok vĂ©gtelen tengerĂ©t. Ilyen lehet egy haldoklĂłnak, aki az utolsĂł perceiben döbben rĂĄ, hogy egĂ©sz Ă©letĂ©nek megoldĂĄsa ott volt az orra elƑtt, de most mĂĄr kĂ©sƑ, minden kipereg az ujjai közĂŒl. Harag Ă©s remĂ©nytelensĂ©g. RemĂ©lte, hogy a halĂĄl pillatana ennĂ©l jobb lesz, mert ez most rettentes volt.
– Jöjjön csak – szĂłlalt meg Ășjra a hang.
MĂ©g egy pillantĂĄst vetett a folyosĂłra Ă©s megfogadta, hogy visszajön. Ɛ mĂ©g nincs a halĂĄlĂĄn, mĂ©g ĂĄllnak elƑtte lehetƑsĂ©gek. LegalĂĄbbis Ă­gy remĂ©lte.
KilĂ©pett az ajtĂłn Ă©s Ășjra mĂĄszni kezdett. HĂĄrom fordulĂł utĂĄn a lĂ©pcsƑ befejezƑdött. Egy szƱk könyvekkel csĂșfolt szoba bĂșjt meg a legfelsƑ fok mögött. A könyvek jĂł Ă©rzĂ©ssel töltöttĂ©k el. A tudĂĄs mindig vonzĂł. MĂ©g a tudĂĄs puszta Ă­gĂ©rete is csalogatja azokat, akik egyszer beleszagoltak annak mĂĄmorĂ­tĂł illatĂĄba. ElsƑ lĂĄtĂĄsra a hely kĂ­sĂ©rtetiesen hasonlĂ­tott arra az olvasĂłszobĂĄbĂłl lett menedĂ©kre, melynek lĂ©tezĂ©sĂ©t sokĂĄig titkoltĂĄk elƑle a barĂĄtai.
– Erre! – mondta a hang egĂ©szen közelrƑl.
———-
———-
MielƑtt folytatĂłdna Prudenca törtĂ©nete, egy szĂłra, kedves olvasĂł, elrabollak.
ImmĂĄr a 47 rĂ©sznĂ©l tart a 23-as iskola. Ez nagyjĂĄbĂłl egy 450 oldalas könyvnek felel meg. A vĂ©ge felĂ© közeledĂŒnk, de azĂ©rt mĂ©g van mit olvasni, Ă©s Ă­rni is.
Biztos tudjĂĄtok, hogy az Ă­rĂł is ember. TĂĄplĂĄlkozik, alszik, fĂĄzik Ă©s mĂĄs egyĂ©b tevĂ©kenysĂ©geket is vĂ©gez az Ă­rĂĄson kĂ­vĂŒl. Mindez költsĂ©gekkel jĂĄr (bĂĄr ne jĂĄrna).
A KözössĂ©gi OlvasĂłk TĂĄrsasĂĄgĂĄba azok az emberek lĂ©pnek be (kevesen vannak, de kitartĂłak), akik megĂ©rtik, hogy nĂ©lkĂŒlĂŒk nem lĂ©tezik irodalom. Ɛk – Ă©s remĂ©lem, hogy hamarosan te is, nem egy könyvet vesznek – hanem (mert szeretik annak a munkĂĄjĂĄt, aki ezeket Ă­rja) közvetlen segĂ­tenek az Ă­rĂłnak.
Hogy mit kapnak tĂĄmogatĂł belĂ©pĂ©sĂŒkĂ©rt cserĂ©be?
Azt, hogy Prudencia él és virul az elménben, és így mindenki szåmåra.
ÉS
Heti nem tovĂĄbbi egy, hanem tovĂĄbbi NÉGY kisebb-nagyobb törtĂ©netet.
Szinte minden napra egy mese.
A tagsĂĄg fĂ©lĂ©vre vagy egy Ă©vre szĂłl, Ă©s nem kerĂŒl többe, mint nĂ©gy könyv ĂĄra, melyĂ©rt cserĂ©be eddig megĂ­rt (mintegy kb. 3000 oldalnyi) 1071 Ă­rĂĄst kapsz a hetente Ă©rkezƑ törtĂ©netek mellĂ©.
Ja, Ă©s biztosĂ­tottĂĄl egy Ă­rĂłt egy Ă©vre magadnak.
Köszönöm, hogy megfontolod a tagsĂĄgot, Ă©s ezzel Ă©letben tartasz egy projektet, mely mĂĄsoknak is pĂ©lda lehet a jövƑben.
És most vissza Prudenciához!
———
———
MegkerĂŒlt egy könyvkupacot. Jobbra egy ablak nyĂ­lt. KĂ©ptelen volt ellenĂĄllni a kĂ­sĂ©rtĂ©snek, Ă©s kinĂ©zett rajta. Az Ă©gen sĂŒtött nap, az ablak alatt pedig köd gomolygott. Mintha a felhƑk fölött jĂĄrt volna, ami persze lehetetlennek tƱnt. AkĂĄr kĂ©t Eiffel torony magassĂĄga sem lenne elĂ©g ahhoz, hogy ilyen magasra kerĂŒljön. NĂ©hĂĄny mĂĄsodpercig zavarodottan bĂĄmult ki az ablakon teljesen elfeledkezve arrĂłl, hogy hol van.
– Igen. ElĂ©g magasan vagyunk. És ez Ă©vrƑl Ă©vre egyre csak nƑ – mondta a hang a hĂĄta mögött.
– Hogyan? – kĂ©rdezte Prudencia. Nem tudta levenni szemĂ©t az alattuk gomolygĂł felhƑtakarĂłrĂłl. – Én sem tudom. Így lett. Ezt is el kell fogadni, mint annyi minden mĂĄst. Prudencia, ha nem tĂ©vedek.
Prudencia vĂ©gĂŒl megfordult. Egy Ƒsz öreg ember ĂŒlt elƑtte. KörĂŒlötte könyvek tornyosultak. A fĂ©rfi szeme Ă©lĂ©nk volt, Ă©s fĂŒrgĂ©n pĂĄsztĂĄzta a vendĂ©gĂ©t. Prudencia ĂŒdvözlĂ©skĂ©ppen elƑrelĂ©pett Ă©s a kezĂ©t nyĂșjtotta.
– Honnan tudja?
– Az ember általában tudja, ha fohászkodnak hozzá. Pláne, ha hozzá tartozik.
Prudencia összevonta a szemöldökĂ©t, de nem adott utat a rĂĄtörƑ gondolatoknak. A fĂ©rfi szeme mosolygott, de az arca nem.
– Üljön csak le – mutatott egy könyvkupacra vĂ©gĂŒl az öreg.
Prudencia hĂĄlĂĄsan tett eleget a kĂ©rĂ©snek. Addig sem kellett azzal foglalkoznia, ami jelen esetben a legkĂ©zenfekvƑbb lett volna.
Egy ideig csak hallgattak. Úgy tƱnt, hogy az öregnek nem sĂŒrgƑs a beszĂ©d.
– Akkor ön
 – Prudencia nem folytatta a mondatot, mert a szavak szĂŒrreĂĄlis kĂ©pzƑdmĂ©nnyĂ© ĂĄlltak össze fejĂ©ben, mellyel bĂĄrhogy is akart, nem tudott kibĂ©kĂŒlni.
– Igen. A 002-es Iskolaszent vagyok – bĂłlintott a fĂ©rfi. – MeglepƑdött?
– Azt hittem, hogy nem lĂ©tezik.
– LĂ©tezem. LegalĂĄbbis önmagam szĂĄmĂĄra mindenkĂ©ppen. MiĂ©rt gondolta?
– Mert az egĂ©sz egy hatalmas ĂĄtverĂ©snek lĂĄtszik. Minden, a szabĂĄlyok, a tanrendtartĂĄs, a maszkok, az iskolaszentek. Az egĂ©sz egy hatalmas gƑgös, elmebeteg ĂĄtverĂ©s nĂ©z ki – szakadt ki PrudenciĂĄbĂłl hirtelen minden, ami a 23-asban töltött idƑ alatt felhalmozĂłdott benne. Maga is meglepƑdött, hogy milyen sok minden volt ott, ahonnan ezek a szavak jöttek.
– Nem. Semmi sem ĂĄtverĂ©s. És mĂ©gis minden az.
– Ezt nem Ă©rtem. EgyĂĄltalĂĄn, hogyan Ă©lhet mĂ©g maga, ha most a 23-as van soron? MĂĄr ennek sincs semmi Ă©rtelme.
Az öreg komolyan bĂłlogatott egy ideig, majd Ă©rtelemtƑl csillogĂł szemĂ©t PrudenciĂĄra emelte, Ă©s Ășgy kĂ©rdezte: – Melyiket vĂĄlasztja?
– Mi közĂŒl? Az egĂ©szet nem Ă©rtem, Ă­gy nehĂ©z vĂĄlasztani.
– Azt azĂ©rt tudja, ugye, hogy azĂ©rt van itt, mert beszĂ©lni akart velem.
– Csak azt ne mondja, hogy fohĂĄszkodtam magĂĄhoz, mert nem. Eszem ĂĄgĂĄban sem volt. Higgye el, egyetlen mĂĄsodpercre sem fohĂĄszkodtam senkihez, akit ebben az iskolĂĄban megismertem. Emberekhez nem szoktak fohĂĄszkodni. PlĂĄne nem olyanokhoz, akik egy borzalmas rendszert tartanak fent, egy Ă©lhetetlen, Ă©rtelmetlen

– NyilvĂĄn Ășgy kĂ©pzelte a fohĂĄszkodĂĄst, hogy a tĂ©rdĂ©re ereszkedik Ă©s szavakat mormol – vĂĄgott a szavĂĄba a fĂ©rfi.
– Ahogy azt minden egyes reggel el is vĂĄrjĂĄk tƑlĂŒnk. Álszent, nevetsĂ©ges, lĂĄtszat tisztelet, amit sem mi, sem Ƒk nem vesznek komolyan…
– A helyzet az, hogy a fohĂĄszkodĂĄs valĂłjĂĄban egĂ©szen mĂĄshogy zajlik. MĂĄrmint kezdetben mĂĄshogy zajlott. Az Ă©n idƑmben nem volt mĂ©g reggeli ima. Akkor mĂ©g maszkok sem voltak. Semmi. Mindenki tette a dolgĂĄt.
– És? A fohász mit jelentett?
– Azt a mĂłdot, ahogy valaki tette a dolgĂĄt. Ennyi elĂ©g volt. LĂĄttam, hogy ki mit tesz. Nem kellett több. Odamentem hozzĂĄ Ă©s megkĂ©rdeztem, hogy mi a baj? Ennyi. Nem volt semmi sem kötelezƑ. ElĂ©g volt csupĂĄn annyi, hogy figyeltem rĂĄjuk. Tudja, egy embert elĂ©ggĂ© jĂłl jellemez az, ahogy dolgozik. MĂĄr ha dolgozik. A munkĂĄja maga a segĂ­tsĂ©gkĂ©rĂ©s. Nem kell mĂĄst tennie. Nem kell kimondania a bajĂĄt, mert az Ășgy is szĂ©pen lĂĄtszik. ElĂ©g a munka. A többi az Ă©n dolgom volt.
– Maga viccel.
– Hiszen maga is itt van Ă©ppen, Ă©s Ă©n azt kĂ©rdezem, hogy mi a gond. SzĂłval nem hiszem, hogy ez vicc.
Prudencia az öreg arcåt kutatta, håtha talål rajta egy jelet, amely minden elhangozott szót semmissé tesz, de bårmennyire is figyelt, nem fedezett fel ilyesmit.
– MielƑtt bĂĄrmit mondanĂ©k, kĂ©rem, vĂĄlaszoljon arra a kĂ©rdĂ©sre, Prudencia, hogy melyiket vĂĄlasztja.
– MĂ©g mindig nem tudom, hogy mi közĂŒl lehet vĂĄlasztanom.
– Igaz – bĂłlogatott a fĂ©rfi. – Nem mondtam.
– Nem.
– JĂł. KĂ©t lehetƑsĂ©ge van. Az egyik az, hogy kĂ©r valamit.
– Mit?
– BĂĄrmit, ami az ittlĂ©te alatt kĂ©rĂ©skĂ©nt megfogalmazĂłdott magĂĄban. Egy Ășj szobĂĄt, Ășj tantĂĄrgyakat, könnyebb beosztĂĄst. Nekem mindegy.
– BĂĄrmit kĂ©rhetek?
– Persze. KĂ©rni bĂĄrmit lehet.
– És megadja?
– Ha kĂ©pes vagyok rĂĄ, akkor igen.
– És ha nem kĂ©pes?
– Akkor nem adom meg. Tudja, a rĂ©gi fohĂĄszban ez volt a szĂ©p. Amikor Ă©n mentem oda valakihez, mĂĄr tudtam, hogy mit akar, Ă©s azt meg is tudtam adni. De most, hogy Ƒk jönnek ide hozzĂĄm

– Én nem magĂĄhoz jöttem.
– De mĂ©gis itt kötött ki.
– VĂ©letlen.
– Nem az. Sok aprĂł kis döntĂ©s, kanyar, vĂĄlasztĂĄs, esemĂ©ny eredƑje ez a pillanat. Az, hogy nem lĂĄtja ĂĄt az okok rendkĂ­vĂŒl sƱrƱ hĂĄlĂłjĂĄt, mĂ©g nem jelenti azt, hogy ez a hĂĄlĂł nem lĂ©tezik. Mindennek egy Ăștja van, Ă©s vĂ©gtelen szĂĄmĂș oka. SzĂłval nem gondolja azt, hogy vĂ©letlenĂŒl ĂŒl itt elƑttem.
– JĂł, nem gondolom. Akkor tessĂ©k itt vagyok. KĂ©rhetek?
– Mondtam mĂĄr, hogy kĂ©rni bĂĄrmit lehet. De mivel ön jött hozzĂĄm, Ă©s nem Ă©n mentem önhöz, Ă­gy nem igazĂĄn tudom, hogy mit fog kĂ©rni. Ennek Ă©rtelmĂ©ben egyĂĄltalĂĄn nem biztos, hogy meg is tudom azt adni.
– Akkor jobb lett volna, hogy tartja magĂĄt az eredeti tervhez, Ă©s maga jön le hozzĂĄm, mert higgye el, van mit kĂ©rnem.
– Igen. Az lenne a legjobb, ha Ă©n mehetnĂ©k, de nem mehetek. MĂĄr nem Ă©n vagyok a igazgatĂł. Az iskolaszenteknek is vannak korlĂĄtai. EzĂ©rt kell most vĂĄlasztania. KĂ©r, Ă©s Ă©n talĂĄn teljesĂ­tem, vagy
 nem kĂ©r.
– Az mire lenne jó?
– Ha nem kĂ©r, akkor kĂ©rdezhet. KĂ©rĂ©s, vagy kĂ©rdĂ©s, ez itt a kĂ©rdĂ©s? – nevetett fel sajĂĄt szĂłviccĂ©n az öreg. Kellemes nevetĂ©se volt.
– KĂ©rdezhetek?
– Hogyne. BĂĄrmit. FeltĂ©ve, ha azt vĂĄlasztja.
– És maga válaszol.
– Igen. ƐszintĂ©n. Tudja, a kĂ©rdĂ©sem Ășgy is feltehetnĂ©m, hogy: Mit akar: ƑszintesĂ©get, vagy ajĂĄndĂ©kot.
– A kettƑ nem jĂĄr egyĂŒtt.
– RitkĂĄn – kuncogott fel az öreg. – Itt pedig szinte soha. Nos? Hogy folytatjuk?
Prudencia elgondolkodott.
– És ha kĂ©rek valamit?
– KĂ©rjen. Csak ƑszintesĂ©get ne.
– De megadja. MĂĄr ha erejĂ©bƑl telik.
– Meg. De persze nem biztos, hogy pontosan azt adom, amit kĂ©rt. TalĂĄn egĂ©szen mĂĄst kap. Ez egy zsĂĄkbamacska, ha Ășgy tetszik.
– Nem azt kapom, amit kĂ©rek?
– Az ember szinte soha nem azt kapja, amit kĂ©r. Ez mĂ©g nem tƱnt fel magĂĄnak? Ez nem egy nĂ©pmese. Amikor kĂ©r az ember, akkor többnyire egy kicsit megkapja azt is, aki adni fog. Nagyon nehĂ©z Ășgy adni, hogy az ember ne nĂ©zze a sajĂĄt hasznĂĄt közben. SzĂłval ha kĂ©r, akkor talĂĄn nekem lesz jobb. Vagy mĂĄsoknak.
– Vagy senkinek.
– Vagy senkinek – bĂłlintott az öreg. – Kezdi Ă©rteni.
– És ha az ƑszintesĂ©get vĂĄlasztom?
– Azt megkapja Ășgy ahogy van.
– Most nem hazudik, ugye? Mert ƑszintĂ©nek lenni is elĂ©g nehĂ©z Ășgy, hogy az ember ne nĂ©zze benne a sajĂĄt hasznĂĄt.
Az öreg elismerƑen bĂłlintott egyet.
– Maga tĂ©nyleg okos.
– Köszönöm. SzĂłval, ott hol van a csapda?
– A vĂĄlaszom az, hogy amennyiben az ƑszintesĂ©get vĂĄlasztja, akkor talĂĄn nem lesz lehetƑsĂ©ge arra, hogy azt ki is hasznĂĄlja.
– Ez mit jelent?
– Azt talĂĄlja ki sajĂĄt maga. A kĂ©pzeletĂ©re bĂ­zom.
Prudencia mĂ©lyen az öreg szemĂ©be nĂ©zett, de nem olvasott ki onnan semmit. Most vette Ă©szre, hogy mĂ©ly Ă©s fĂ©lelmetes csend veszi Ƒket körbe, mint egy szorosan zĂĄrĂłdĂł börtön falai.
– Nagy itt a csönd.
– Magasan vagyunk. KevĂ©s a zaj. Messze van a vilĂĄg. De meg lehet szokni Ă©s ha megszokja az ember, akkor mĂĄr nem is akar mĂĄst. FĂ©l visszamenni az zajba.
Hallgattak. Prudencia sĂŒrgetĂ©st Ă©rzett magĂĄban, holott az öreg tĂŒrelmesen vĂĄrt, sƑt, Ășgy tƱnt, kifejezetten Ă©lvezi a helyzetet, Ă©s semmi kedve megszakĂ­tani azt.
Szeretett volna kĂ©rni. Ezer Ă©s egy kĂ©rĂ©se lett volna, de a sötĂ©tsĂ©g, mely a vĂĄlaszok nĂ©lkĂŒl körbevette sokkal ijesztƑbb volt mindennĂ©l, amit kaphatott volna. TudĂĄs nĂ©lkĂŒl nincs Ă©let, csak vegetĂĄciĂł lĂ©tezik. Az ember tudĂĄsra termett. Az egyetlen, az egyedĂŒli olyan lĂ©ny, melynek Ă©ltetƑ eleme az ismeretlen, aki a megismerĂ©s folyamatĂĄban örömet, cĂ©lt lĂĄt, aki vĂĄgyik a felfedezĂ©s izgalmĂĄra, Ă©s fĂĄj, ha a tudĂĄsa korlĂĄtokba ĂŒtközik. Ez kĂŒlönbözteti meg az ĂĄllatoktĂłl, a vĂĄgy, hogy megismerje az ismeretlent, Ă©s tudĂĄssĂĄ kovĂĄcsolja azt. És az iskola az a hely, ahol a vĂĄgy felĂ©bredhet Ă©s ha mĂĄr felĂ©bredt, akkor megerƑsödhet. Az iskola a tudĂĄs boldogsĂĄgĂĄnak keltetƑje.
– MiĂ©rt lett ilyen a 23-as? – kĂ©rdezte Prudencia.
– TehĂĄt a kĂ©rdĂ©seknĂ©l maradtunk.
– Így van.
– Helyes. ÖrĂŒlök neki – mosolyodott el az öreg. – A kĂ©rdĂ©sĂ©re a vĂĄlasz nagyon hosszĂș Ă©s egyben nagyon rövid is lehet. A rövid vĂĄlasz szerint azĂ©rt, mert Ă­gy sikerĂŒlt.
– Ez nem válasz.
– Pedig az. Ha a kezĂ©re nĂ©z, akkor felteheti a kĂ©rdĂ©st, hogy miĂ©rt van öt ujja hat helyett. A vĂĄlasz erre is az: mert Ă­gy törtĂ©nt. MilliĂł oka van. Pedig hat ujjal talĂĄn jobb lenne. De az idƑ dolgozik generĂĄciĂłrĂłl generĂĄciĂłra, Ă©s a vĂ©gĂ©n az lesz, ami lesz.
– Csak azt ne mondja, hogy ezt senki sem akarta. Hogy mindez az eszelƑs Ă©rtelmetlensĂ©g, ami körbevesz minket, az csupĂĄn a vĂ©letlennek köszönhetƑ.
– Nem. Azt nem mondom. Nem a vĂ©letlennek köszönhetƑ, hanem az akaratnak.
– Akaratnak? Ezt nem Ă©rtem.
– Az akaratnak. Prudencia, ha eddig nem tudta volna, akkor most elĂĄrulom, hogy mindenki jĂłt akar magĂĄnak. Ez olyan alapvetƑ tĂ©ny, ami a lĂ©nyĂŒnk legmĂ©lyĂ©be van belekĂłdolva.
– De ez, ami itt van, nem jó senkinek.
– TĂ©ved. Ez kevĂ©s embernek jĂł, de azoknak jĂł.
– Akkor változtassuk meg.
– Növesszen mĂ©g egy ujjat.
– Nem Ă­gy Ă©rtettem.
– De Ă©n Ă­gy Ă©rtettem. Figyeljen ide, elmagyarĂĄzom – mondta az öreg, Ă©s a hĂĄta mögötti polcnak dƑlt. NĂ©hĂĄny könyv leesett mellĂ© a földre, de ezt minta Ă©szre sem vette volna, beszĂ©lni kezdett.
– Amikor lĂ©trehoztuk a 23-ast, itt csak egy romos sportpĂĄlya, egy aprĂł kis betonkocka volt, amiben egy öltözƑ Ă©s egy koszos zuhanyzĂł penĂ©szedett, Ă©s mellette ott ĂĄllt egy rĂ©ges-rĂ©gi Ăłcska iskola, ĂŒres termekkel, kihalt folyosĂłkkal. SzellemĂ©pĂŒlet, ahovĂĄ a legtöbb terembe csak a szĂ©l nĂ©zett be tanulni. IdejöttĂŒnk Ă©s rendbe tettĂŒk. Újat Ă©pĂ­teni persze mindig könnyebb, mint felĂșjĂ­tani valamit. A felĂșjĂ­tĂĄssal az a baj, hogy meg kell tartani bizonyos dolgokat, amire semmi szĂŒksĂ©g nincs. De ha az embernek nincs vĂ©gtelen forrĂĄsa Ă©s energiĂĄja, akkor azzal dolgozik, ami adatik neki. És nekĂŒnk a rĂ©gi, lepusztult Ă©pĂŒletekkel kellett kezdeni valamit. És mi kezdtĂŒnk is. KemĂ©ny munkĂĄval felĂșjĂ­tottunk termeket, Ă©s közben tanĂ­tottunk Ă©s szabĂĄlyokat hoztunk Ă©s azokat a szabĂĄlyokat korrigĂĄltuk Ă©s Ășj szabĂĄlyokat hoztunk, azokat is korrigĂĄltuk, Ă©s idƑvel Ășj termeket Ă©s folyosĂłkat Ă©pĂ­tettĂŒnk, Ă©s azokhoz is Ășj szabĂĄlyok Ă©s eljĂĄrĂĄsok kellettek Ă©s mi meghoztuk Ƒket, Ă©s azokat is mĂłdosĂ­tottuk. És Ă­gy tovĂĄbb, Ă©vrƑl Ă©vre. Új tanĂĄrok jöttek Ă©s Ășj szabĂĄlyok kellettek, de mi meghoztuk Ƒket, mert szĂŒksĂ©g volt rĂĄjuk, hogy mƱködjenek a dolgok. KemĂ©ny munka ĂĄm a rend megtartĂĄsa. De ĂĄlltuk a sarat. BeletettĂŒnk apait anyait, Ă©vfolyamrĂłl Ă©vfolyamra.
Az iskola pedig nƑni kezdett. Gyarapodott. EredmĂ©nyeket Ă©rtĂŒnk el. Nem nagyokat, de eleget ahhoz, hogy bĂŒszkĂ©k legyĂŒnk. És mi bĂŒszkĂ©k is voltunk. SzĂ©pen lassan mĂĄs iskolĂĄkat is megalapĂ­tottunk, ahol felhasznĂĄltunk minden tudĂĄst, amit itt megszereztĂŒnk, Ă©s az Ășj iskolĂĄk mĂĄr sokkal jobban mƱködtek, Ă©s ez ĂĄltal mi is jobban mƱködtĂŒnk. Persze voltak hibĂĄk, de a hibĂĄkat mindig lehet korrigĂĄlni. Új szabĂĄlyokat hoztunk hĂĄt, Ă©s azokat is mĂłdosĂ­tottuk. És ez Ă­gy megy a mai napig. Érti, Prudencia? Romokra Ă©pĂŒlve lĂ©trehoztunk valamit, de a romokat nem takarĂ­thattuk el, Ă­gy soha nem lett pontosan az, amit eredetileg akartunk. A mĂșlt. A mĂșlt mindig közbeszĂłl Ă©s korlĂĄtoz bennĂŒnket. Mert a mĂșlat nem lehet nem megtörtĂ©ntĂ© tenni. Ha megszĂŒntetnĂ©k a mĂșltat, akkor le kĂ©ne rombolnunk az egĂ©sz iskolĂĄt, mert azokon ĂĄll minden, amit itt lĂĄt. A tornaterem, ahol nap mint nap reggelizik Ă©s vacsorĂĄzik a rĂ©gi tormaterem fölött ĂĄll. Ha a rĂ©git megsemmisĂ­tenĂ©nk, akkor az is összeomlana. EzĂ©rt van az, ami. EzĂ©rt nem tökĂ©letes a rendszer Ă©s nem is lehet soha az, mert soha nincs tiszta lap. Mindig van valami, amire kĂ©nytelen kelletlen Ă©pĂ­tkeznĂŒnk kell. Ez elĂ©g jĂł vĂĄlasz volt arra, hogy miĂ©rt van az, ami most van?
Prudencia nem vette le a szemĂ©t az öregrƑl mĂ­g az beszĂ©lt. LĂĄtta a villanĂĄsokat, azokat a kis szikrĂĄkat, melyeket keresett.
– Azt mondta, hogy Ƒszinte lesz.
– Nem voltam az?
– Nem. Igazat mondott, azt nem kĂ©tlem. De a kĂ©rdĂ©st kikerĂŒlte. És ez nem volt valamit Ƒszinte dolog.
– Vagy a kĂ©rdĂ©s nem volt egyĂ©rtelmƱ.
– Pontosan tudja, hogy mire vagyok kíváncsi.
Az öreg szemöldöke elismerƑen szökött a plafon felĂ©.
– Tudom. De azt magĂĄnak kell tudnia, hogy az ƑszintesĂ©gnek is vannak fokozatai. És ha a teljes ƑszintesĂ©get vĂĄlasztja, annak ĂĄra van. ElĂ©g nagy ĂĄra.
– Nem Ă©rdekel.
– Biztos?
– Biztos. MiĂ©rt lett ilyen a 23-as?
Az öreg szemében megkeményedtek a fények.
– HĂĄt jĂł. Legyen. A vĂĄlaszom mindazonĂĄltal mĂ©g mindig ugyanaz, amit az elƑbb mondtam: az akarat miatt lett ilyen. Hiszen mindenki jĂłt akar magĂĄnak
– Az öreg megtorpant, kinĂ©zett a Prudencia mögött fĂ©nylƑ ablakon, Ă©s mintha Ƒ maga is elgondolkodott volna a vĂĄlaszon, egy ideig nem szĂłlalt meg, aztĂĄn Prudencia nĂ©zett Ă©s halkan folytatta: – Csakhogy az akarat megvĂĄltozott, mert az akarat is folyton vĂĄltozik, mint minden mĂĄs, Ă©s idƑvel mi mĂĄr nem jĂł iskolĂĄt akartunk, persze azt is, de legfƑkĂ©ppen nem azt

– Hanem mit? – kĂ©rdezte szĂĄraz torokkal Prudencia.
– IrĂĄnyĂ­tani akartunk, Prudencia. Az lett a legfontosabb. Nem maga az iskola, hanem hatalom, ami irĂĄnyĂ­tja. IdƑvel azt akartuk igazĂĄn. És erre a vĂĄgyra kezdtĂŒnk Ă©pĂ­tkezni.
(folyt. köv.)
X

Elfelejtetted a jelszavadat?

Légy Közösségi Olvasó!